Интериорният печат срещу широкоформатния печат: Генерални различия и нюанси.
Доста често понятията широкофотматен и интериорен печат в разбирането на обикновения човек се сливат в едно. В резултат на това потенциалният клиент не винаги знае какво именно иска, а това в крайна сметка неизбежно води до разочарования. В действителност интериорния и широкоформатния печат са са две различни неща. Тук ще разкажем за най-характерните разлики между тях.
Какво представлява широкоформатния печат?
Широкоформатния печат се използва във външната реклама и най-важното изискване към него е възможно най-дълго да въздейства върху целевата аудитория. С една дума, това е печат с изображения с повишена устойчивост и минимално влияние от въздействието на атмосферните условия (въздействието от слънцето, вятъра, дъжда, снега и др.). За това, за широкоформатната външна реклама се предпочита използването на носители с висока издържливост. Външната реклама често се печата върху банери, фолио или мрежеста тъкан с добра устойчивост на износване. Примери за външна широкоформатна реклама са: банери, висящи реклами, щендери, светещи стойки, city light, рекламни, билбордове и др. Понеже този вид реклама се оценява от аудиторията отдалеч, то в този случай изискването за висока разделителност е минимално. Но към мастилата въпросът стои иначе – изискванията са много високи. Изискванията са те да са солвентни на основата на разтворители, които осигуряват устойчивостта на цветовете и якостта закрепянето на изображението към материала. Тези мастила, разбира се, са силно токсични и затова могат да се използват само извън закрити помещения.
Какво представлява инериорния печат?
Интериорният печат е широкоформатен печат с висока разделителна способност. Той може да се причесли както към вътрешната реклама, така и към бързото създаване на вътрешен дизайн. Най-важните изисквания към този вид печат е високо качество на изображението и екологичност. В интериорния печат параметрите за износоустойчивост са на средно ниво, защото този тип реклама е краткосрочна. Наистина в някои случаи готовите изображения се лакират или ламинират, за да се осигури по-дълъг срок за експлоатация на интериорния печат. Към образците за интериорен печат спадат: фототапети, печат върху платно, кабини, лайтбоксове за помещения, постери и плакати, декорация, брандиране на градския транспорт, също така и елементи за декориране на празнични или тематични събития. Малкото разстояние и възможния контакт с аудиторията предполагат интерирния печат да е безопасен за здравето и да е максимално качество на изображението. Именно затова в процеса за изготвянето на образци се използват екосолвентни мастила, т.е бои на водна основа. Естествено те не са толкова издържливи, но за сметка на това са абсолютно безопасни и нямат неприятен мирис. Освен това яснотата на фотоизображението се постига с използването на особен вид оборудване, на което се печата широк формат за интериорен печат. Например, ако образец с една и съща разделителна способност се напечата на машини за интериорен и широкоформатен печат, то между тях ще има съществена разлика. Цялата работа зависи от размера на мастилената капка. Плотерите за за вътрешната реклама имат дюза с малък диаметър, което осигурява малък размер на капката и по-голяма яснота на изображението.
Изводи:
Резюмирайки всичко казано досега, ще се опитаме да изведем спецификациите да двата вида печат.
Характерни спецификации на широкоформатния печат:
- висока устойчивост на топлина, на цветовете, на въздействието на атмосферните условия.
- по-голямо изискване към издържливостта на материала- основа.
- степента на екологичност на боите не е важна.
- понижени изисквания към разделителната способност ( за външната реклама диапазонът много често е между 150dpi и 720dpi)
Характерни спецификации на интериорния печат:
- минимални изисквания към устойчивостта на износване на изображението и материала.
- важна е разделителната способност и яснотата на изображението (необходимия диапазон започва от 720dpi и достига до 1440dpi).
- максимална екологичност на използваните материали.
Знаейки тези цели и нюанси, които стоят пред рекламните съоръжения, можете без много труд да определите за себе си каква печатарска продукция си заслужава да поръчате.